Att åldras behöver inte betyda att det är dåligt...

Filmer kan från första gången man ser dem tyckas vara riktigt bra, men efter att man ser om den kan det vara bland de värsta man sett. Daredevil är en sådan film, första gången jag såg den på bio tänkte jag wow och var helt till mig. Men då vi bestämde oss för att se om den för nån vecka sen så vi höll på ,de är de värsta 2 timmarna jag varit med om på väldigt länge.

Men sen har vi filmer som bara växer och växer för varje år,och man kan se om de flera gånger och för varje gång är den lika underhållande eller till och med lite bättre. Tänkte jag skulle ge er 5 filmer som för mig åldrats med stor värdighet och är än idag filmer man kan glo på och bli riktigt underhållande utan att bli mätt.


The Rock
Att nämna Michael Bay och Nicholas Cage i en och samma mening kan få det att nästan vända sig i magen av obehag eller rent av sagt illamående. Men att nämna The Rock direkt efteråt får det direkt att bli en bättre känsla.
För det är just vad denna är, absolut i mitt huvud den bästa film Michael Bay ställt sig bakom kamerian och filmat. Nog den bästa action filmen i mina yngre dagar. Såg om den för någon dag sedan och insåg direkt att den har allt en action film behöver. "Coola" navy seals soldater, tung episk musik ,och såklart den skäggvite Sean Connery.
Utan att tveka så har denna film åldrats med stor värdighet och underhållning i mina ögon. Även om Nicholas Cage överspelar och känns malplacerad.

Exorcisten(1979)
Var nån vecka sen då vi glodde på denna rulle då en kompis införskaffat den på Bluray,och det var efteråt vi kom fram till hur jäkla bra denna har åldrats, den är fortfarande lika kuslig och skrämmande. Speciall effekterna är så himla enkla så jag köper fan dem även idag. Så denna är verkligen värd att komma med på listan,tror nog ingen skräckfilm har hållt andan lika länge som Exorcisten!

Terminator 2
Året var 1991 och jag var 6 år gammal, filmintresset hade redan börjat växa in sig. Utan att veta så kom en film som skulle sätta Action genre på kartan på riktigt. Tog mig enda fram till 1995 tror jag det var innan jag av en slump hittade denna film på canal+ som på den tiden hette filmnet. Och jag vart som besatt,en sån action packad film,och effekterna var av nåt aldrig skådat. Arnold Schwarzenegger printade in hela sig själv i mitt huvud. Och direkt efter hyrde man filmer som Predator,Red Heat och Commando! Även idag är Terminator riktigt snyggt gjord,och den har åldrats riktigt bra för den är förevigt lika bra som första gången man såg den!

Pulp Fiction
Quentin Tarantinos stor slam rulle med den hård kokta Samuel L Jackson och John Travolta m.m är nog för många en toppen rulle än idag så det blir ingen wow känsla nu.
Men denna film växer än idag och om inte än är så kommer den bli klassiker stämplad. Kommer ihåg första gången jag såg den,hade inte många hår på bröstet då,kan ha varit en max två. Men jag fattade ingenting ,jag satt mest och bara kollade och försökte fatta hur dem som dog i en tidigare scen kunde leva igen lite senare. Men så såg jag om den igen lite senare och alla slantar föll ner utan problem. Och jag var som besatt,vet inte hur många gånger jag sett denna film och många gånger till lär det bli. Enda jag skäms över är att denna film ej står i nån av mina filmhyllor! SKÄRPNING!

Gökboet
Får nog ta och tacka min far som fick mig att se denna rulle,kommer inte ihåg riktigt när men var rätt ung. Och vart direkt tagen hur pass sjuk psykvården var. Men samtidigt såg det relativt roligt ut att vara psykiskt sjuk. Men denna drama är än idag väldigt stark och gripande.Tror inte att jag kommer kunna ha lika roligt som underhållande till en drama som denna. Också en stor skärpning till mig själv som inte har denna i min ägo.


Kommentarer
Postat av: Malin Östlund

Vad hände med din blogg? :P

2011-05-12 @ 09:04:05
URL: http://malinos.blogg.se/
Postat av: Tomas P

Håller med, såhär lång semester kan du väl ändå inte ta från att skriva nått, läsvärt ju!

2011-06-21 @ 15:42:23
URL: http://lopec.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0