Oscargalan 2011 Del 1.

Då är det snart dax för årets Oscars Gala, och förhoppningarna i mig växer mer och mer! Redan nu har jag läst har man borta i USA börjat fixa och dona inför den stora kvällen, och kändisarna har för längesedan fixat klädsel och smycken av värdet mer än vad en annan skulle känna under hela ens livstid. Men vad gör man inte för att synas då hela världen kollar.

Hade tänkt dela med mig av mina tankar och förhoppningar om årets stora Gala,då jag inte sett några av de filmer eller dokumentärer som är nominerade så går jag på känslan jag har,och det jag läst om dem.

Galan i år går av stapeln den 27:e februari i Hollywood på Kodak Theatre. Årets värdar är James Franco och Anne Hathaway,vilket jag känner mig väldigt skeptisk till. Då det kan komma bli rätt stela skämt och väldigt pinsamma tystnader från de båda, jämnfört då Steve Martin och Billy Crystal som inte är världens roligaste personer men kunde endå göra något impulsivt då och då för att underhålla. Vi får se unden galans gång om det bara blir jobbigt eller om de kan komma ge oss en underhållande kväll.

Årets stora vinnare enligt rykten står mellan The Social Network och The King´s Speech som jag själv anser vara två riktigt bra filmer rakt igenom.
Tänkte gå igenom alla respektive nomineringar och gå igenom vad jag tror och hoppas vilka som kommer gå därifrån som vinnare!

Bästa Film

The King´s Speech
The Kids Are All Right
Black Swan
Inception
The Fighter
127 Timmar
Toy Story 3
The Social Network
True Grit
Winter´s Bone

Jag tror att Social Network tar hem det, regin David Fincher står för är utan tvekan hans största bedrift,för den är fenomenal. Han lyckades verkligen fånga ett drama som för mig var helt ointressant från början till att hålla mig hårt runt nacken och inte släppa taget förens eftertexterna började rulla.

Är förmodligen ensam om att hoppas på att Winter´s Bone tar hem det, även om det är väldigt långsökt och jag vet att den inte kommer ta hem det, så hoppas jag endå verkligen så mycket på den. För denna film vart jag riktigt tagen av, och skådespeleriet från dess rätt okända skådespelare var enastående. Speciellt från John Hawkes som vi oftast får se i små roller i flera stora filmer men alltid gör så bra ifrån sig så det blir han man kommer ihåg mest.

Bästa Regi

Darren Aronofsky - Black Swan
David O. Russell - The Fighter
Tom Hooper - The King´s Speech
David Fincher - The Social network
Joel Coen & Ethan Coen - True Grit

Även här tror jag Social Network tar hem det, för David Fincher gjorde sitt mästerverk den filmen och jag tror även juryn kommer inse efter alla filmer han gett oss att detta är den film han förtjänar en Oscar för.
Kan inte tänka mig nån annan än Fincher ta hem detta, ska vara Tom Hooper isåfall men ingen kommer i närheten av den regi Fincher gav oss.

Måste även tillägga att även om jag tror True Grit för mig kommer vara lite av en bättre film än de andra så har jag svårt att se hur den kan toppa No Country For Old Men.  

Bästa Manliga huvudroll

Javier Bardem - Biutiful
Jeff Bridges - True Grit
Colin Firfth - The king´s Speech
Jesse Eisenberg - The Social Network
James Franco - 127 Hours

Denna kategori tror jag på The Social Network, Eisenberg gör en fantastisk prestation som den missanpassade, tvångsnerutisska och vidriga Mark Zuckerberg. Att han förtjänar en nominering är inge snack om saken,skulle bli förvånad om han inte skulle få priset.

Då jag inte sett True Grit men vill hemskt gärna göra det,så har jag inte läst annat än fantastiska ord om Jeff Bridges prestation som den känslokalla och hårda U.S Marshall Reuben J. "Rooster" Cogburn. Och de små klipp man sett så kan jag inte annat än att hoppas att det blir Jeff Bridges som får kliva upp och ta emot guld mannen.

Bästa Kvinnliga Huvudroll

Annette Benning -  The Kids are all right
Nicole Kidman - Rabbit Hole
Jennifer Lawrence -  Winter´s Bone
Natalie Portman - Black Swan
Michelle Williams - Blue Valentine

Jag både tror och hoppas på Natalie Portman här, för den roll hon gör i Black Swan är så skrämmande och ryslig! Hon är fläckfri rakt igenom, så om hon inte vinner så kommer jag börja gråta av ilska!
Ett litet hopp går till Jennifer Lawrence som gjorde riktigt bra ifrån sig, men det är inte ofta nån sådär halv kändis både blivit nominerad och vunnit.

Bästa Manliga Biroll

Christian Bale - The Fighter
John Hawkes - Winter´s Bone
Jeremey Renner - The Town
Mark Ruffalo - The Kid´s Are All Right
Geoffrey Rush - The King´s Speech

Tror på Christian Bale här,och jag vill verkligen att han ska vinna, för efter alla dessa år och roller han gått igenom utan fått nåt för de,så är de för denna prestation han ska få det. För rollen han ger oss som Dicky Eklund är magnifik! Så han förtjänar verkligen denna Oscar!

Även om jag hoppas på Christian Bale, så måste jag även nämna Jeremy Renner som även han skulle förtjäna en Oscar för sin roll i The Town. Men Bale drar för mig de längsta strået och kommer förmodligen ge oss det tråkigaste tack talet under hela galan men de är skitsamma.

Bästa Kvinnliga Biroll

Amy Adams - The Fighter
Helena Bonham Carter - The King´s Speech
Melissa Leo - The Fighter
Hailee Steinfeld - True Grit
Jacki Weaver - Animal Kingdom

Säger bara Melissa Leo, om inte hon vinner så kommer jag inte riktigt fatta mig på hur juryn röstar. Vilket jag inte gör nu heller eftersom de finns filmer som fått nominering då de knappt känns som Oscar material.
Melissa gör det så himla bra i rollen som den bossiga managern och bestämda mamman Alice Ward, och det är verkligen hon som håller ihop allt under hela filmen. Så utan att ens vetat vem de var innan jag såg The Fighter så är hon garanterat nåt att hålla ögonen efter i kommande filmer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0