Max!

Bestämde mig igår kväll att titta om på Max Payne,som är baserat på självaste spelet Max Payne vilket jag tror de flesta vet.
Då jag tror att många tycker den är riktigt dålig,vilket jag också tyckte första gången jag såg den på bio. Insåg jag igår under tiden jag satt med en seg ferrari bil i munnen att även om denna film inte alls är bra, från alla möjliga håll så är de nog en av de bästa spel filmatisering som har gjorts.

Vi har ju fått utstått en jäkla massa dålig film som är baserade från spel, och då jag säger så tänker nog de flesta på den som är mest hatad i den genren,Uwe Boll. Uwe Boll har ju inte mindre än gett oss 6(!!) filmer som är baserade på spel, Alone in the Dark och Far cry är bara två att nämna,det är inte ens värt att nämna de andra.
Sedan har vi självaste Resident Evil serien som har gett iallafall mig i första filmen en helt ok filmupplevelse. Men efter det vart de bara en enda stor gäspning på de tre andra uppföljarna.
Vi får inte heller glömma Tomb Raider,Dead or Alive,Tekken och Mortal Kombat som har fått en och annan att antingen grinat av besvikelse eller jublat av lycka och tyckt att detta var hur coolt som helst, men de är bara för er som varken förstår film eller spel. Sen är jag lite kluven till hur man kan välja att göra en spelfilm av fightingspel som knappt har en handling men men....

I Max Payne lyckades de då verkligen återskapa den atmosfär som fanns i spelet,den mörka dystra New York,även nertoningen av färgerna och hur det känns som snön är de enda som känns levande i hela filmen. Även de tillbaka blickar som vi får se är som taget ur spelet från scen till scen och gör de hela lite mer gripande om man nu spelat spelen och förstår den känsla dem försökt återskapat.
Då de enda som jag är besviken är själva karaktären Max Payne,då han ska va totallt förstörd rent psykiskt så tycker jag inte Mark Wahlberg lyckas nå upp till den nivå. Kan bero på att regissören kanske inte hade den syn på karaktären som jag hade då jag spelade spelet.  Men annars så hamnar den bland mina topp 5 av filmatisering av spel.

 


Kommentarer
Postat av: apn

Silent hill?

2011-02-16 @ 18:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0