Topp 5 filmer 2010!

Nu då året börjar närma sig sitt slut tänkte jag passa på att lista de jag anser vara de 5 bästa som vi fått se iår! Insåg rätt snabbt att detta var svårare än jag trodde, efter ett tag kom jag på att vi har fått väldigt många bra filmer iår så fick verkligen sätta mig ner och tänka. Detta var det jag kom fram till att vara topp 5 filmer iår.

5. A-Team
WOW...var nog min första tanke då eftertexterna började rulla, hade inte alls förväntat mig detta av denna film som är baserat på den klassiska tv-serien.
Joe Carnahan(Smokin Aces) har verkligen lyckats, från första rutan till sista sitter man verkligen och gapar över allt som händer på skärmen. Skådespelarna har verkligen lyckats hitta sig till rätta i sina karaktärer,speciellt Bradley Cooper(Hangover) som spelar den sarkastiska och charmiga Lt.Faceman Peck. Och självklart Liam Neeson som ger oss en lysande bild av Colonel Hannibal Smith. A-team får 5:e plats pågrund av det är för mig årets överraskning från början till slut. Hoppas vi får se fler A-team rullar i framtiden.



4.Edge of Darkness
För mig var de en lycka att få se Mel Gibson framför kamerian igen, även om de för stunden verkar bli en enda film så gjorde han den till att vara värd på min lista. Gibson spelar polismannen Thomas Craven som får se sin dotter mördas framför han och beger sig ut för att hitta hennes mördare.De han inte vet är hur pass långt det hela går ner i själva regeringen.
Martin Campell lyckas göra en spännande thriller och som bevisar att Gibson är som bäst när de gäller.
Denna drama/thriller gör Gibson till en av mina favoritskådisar, även om han nu har i stort sett gått under jorden så får vi hoppas att han en dag kommer tillbaka även för hans ålder.



3.Shutter Island
Då Martin scorcese ställer sig bakom kameran får vi i stort sett alltid se toppen filmer, även denna gång då han med Leonardo Dicaprio tar sig an shutter Island som är baserat på boken Patient 67. Där vi får följa U.S Marshal Teddy Daniel undersöka ett försvinnande av en mördare på ön Shutter Island för sinnessjuka brottslingar.
Och jag måste säga att Scorcese verkligen lyckas med samma mystiska känsla som i boken, där vi får samma känsla av vem man kan lita på och inte. Leonardo lyckas även denna gång gå in i sin karaktär med sån otrolig inlevelse att han för mig växer mer och mer som skådespelare.



2.The Town
Ben Affleck gör det igen, allt han verkar vidröra och speciellt regissera blir till verkliga klass filmer.
The Town är baserat på boken Prince of Thieves från 2004 av Chuck Hogan. Där vi får följa ett gäng rånare i bostons kvarter, vars Afflecks karaktär blir förälskad i en kassörska som de tar som gisslan och släpper sedan oskad. Även om handlingen verkar väldigt kliché så hamnar denna film på andra plats pågrund av att Affleck gör ett toppen jobb både bakom och framför kameran. Han lyckas även här som i Gone Baby Gone med en personregi som får varenda karaktär att kännas så äkta.


1.Inception
Då många hade hoppats på att Christopher Nolans nästa projekt skulle bli den nu såkallade The Dark Knight Rises
(Batman 3)så vart även jag lite besviken att det inte vart så. Men nu i efterhand så är jag så glad och lycklig. För så fort jag hade gått ut från biografen och sett detta mästerverk så visste jag direkt att detta är årets film. Nolan har verkligen lyckats fått sitt drömprojekt till den vita duken efter massa år.
Även  här får vi se Leonardo Dicaprio i huvudrollen som Cobb vars jobb är att ta sig in folks drömmar och stjäla hemligheter. Med denna film fick jag tillbaka den där känslan att det inte är bara "remakes", uppföljare eller filmer som är baserat på böcker som kommer hela tiden. Nolan har verkligen tagit en tanke och fått den till nåt helt otroligt! Allt från manuset som får en att sitta helspänt och verkligen tänka i varenda scen och replik. Så denna film blir utan tvekan för mig årets film.


Vet redan nu att jag har missat många andra bra filmer,och känns som många inte kommer hålla med mig. Men det är just dessa 5 filmer som jag riktigt blivit glad av att se. Och som har fastnat riktigt bra i mitt minne.
Men för att inte glömma alla de andra filmer så gör jag en liten lista till minne av dem.

Ironman 2
Sherlock Holmes
Alice i Underlandet
Green Zone
Kick Ass



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0