Film musik

Vad vore film utan musik? Skulle vi känna den där rädslan,den där sorgen eller kanske ilskan utan musiken? Jag själv kan säga direkt att utan dessa fantastiska kompositörer vi har att tillgå idag skulle inte filmerna bli det dem är idag. .jag själv älskar riktiga Soundtracks så tänkte jag ta min topp 5 lista och vissa er min favorit låt med dessa.

5.
Basil Poledouris

En otroligt fantastisk kompositör som i många filmer verkligen lyckades få fram en fantastisk känsla med sina tunga melodier och känslan för de där riktiga episka som man får riktig gåshud utav. Mest populärast för mig är nog själva themet till Robocop, men vi får absolut inte glömma de tunga soundtracket till Starship troopers eller Conan filmerna.




4.James Newton Howard

Howard som med Zimmer har komposerat ihop soundtracket till Batman Begins och The Dark knight är bara en merit att få hamna på min lista, som de båda är otroligt bra soundtracks. Men det var nog med Blood Diamond som jag verkligen fastna för han då han själv bevisade för mig hur himla vacker musik han kan producera fram. Och det är just Blood Diamond jag anser vara det album jag fastnat mest från han.




3.Clint Mansell

Är väl mest känd för den populära musik biten från filmen Requim of a dream, och tror nog att de flesta vet vilken jag talar om. Men för mig är det soundtracket till Smokin Aces som har gjort att han blivit riktigt stor för mig,
då han har riktigt lyckats blanda orkester musik med elektroniska instrument.



2.Hans Zimmer

Är det nån som kan få ljud att förklara saker 1000 gånger bättre än vanliga ord så är det utan tvekan Hans Zimmer, i stort sett allt han rör vid blir helt briljant. Kan räkna upp Gladiator och The Dark Knight som två exemplariska soundtrack han har vidrört.
Lätt är det verkligen inte att hitta en favorit låt, men efter en del genomlyssningar så blev de till slut Why So Serious? från The Dark Knight.



1.Howard Shore

Är väldigt snarlik i sin stil som James Newton Howard tycker jag. Men att kunna bli lite mörkare i sina teman.
Och Sagan om Ringen är nog det verk han är mest känd för och kommer nog bli ihågkommen mest för. Rakt igenom hela trilogin är musiken briljant rakt igenom, så även jag har svårt att inte bli känslosam i en del scener. Det är nog ingen nyhet att det vart just själva huvudtemat till Sagan Om Ringen som är min favorit.




Vi får absolut inte glömma en hel del andra kompositörer som jag mycket väl skulle vilja ha med på denna lista.

John Williams - Star wars
Ennio Morricone - The Thing
Danny Elfman - Alice i Underlandet
John Powell -  The Bourne Identity
Harry-Gregson Williams - Kingdom Of Heaven
Trevor Rabin - Enemy of the State
Alan Silvestri - Predator


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0