Dags att börja bättra sig Dexter!

Årets Dexter säsong är nu över, sista avsnittet sändes i USA i söndags. Och ska jag vara ärlig så levde det inte upp till föregående säsong.
Så till er som inte sett den senaste säsongen sluta läs nu för det kommer förekomma massa SPOILERS SPOILERS!

Föregående säsong vart vi väldigt bortskämda med den otroligt briljanta John Lithgow som pyskopat mördaren Arthur Mitchell. Det är utan tvekan den bästa prestation jag har sett inom tv världen. Så med en riktigt bra säsong och ett helt oförutsägbart slut på en säsong, byggde det för otroligt stora förväntningar på att toppa och bli ennu bättre.

Men tyvärr så får en säsong med massa håll i själva handlingen och en känsla av förhastad berättelse av manusförfattarna. Säsong 5 tar vid exakt där 4:an slutade med Dexters fru Rita hittad mördad i deras hem. Där kändes de som att det kan bli en säsong där vi får följa Dexter som brottas med att hans fru bortgång, att han är nybliven pappa och att han har 2 styv barn att ta hand om. Samtidigt som han slåss med sitt behov att lägga upp folk på bord och stycka dem till sin belåtelse.
Tyvärr vart det inte så mycket av de som jag hade hoppats, känns som manusförfattarna hoppade över allt med själva familjen väldigt drastiskt och gick vidare direkt till nåt nytt. Vilket jag inte tycker Rita förtjänar för hon var den karaktär som formade Dexter till nåt han inte trodde han kunde vara.

Största problemet känns som att Dexter ej fick nån riktigt värdig motståndare som i stort sett han fått i föregående säsonger. Och sedan dessa gigantiska luckor som kändes att de varken brydde sig om eller ville berätta. Som exempelvis som jag sa ovan att relationen med Dexters son och hans 2 styvbarn är i näst obefintlig. Att Dexter var på jobbet i genomsnitt 5 minuter var och varannat avsnitt, då det pågick mord utredningar där han med hans kompentens borde ha varit väldigt efterfrågad. Sen en story om 2 kubanska mördare som försvann väldigt fort, där jag fortfarande har för mig att en fortfarande går lös.
Att Quinn var ena stunden misstänkt för mord en kort stund, men ingen verkade riktigt fundersam på varför han betedde sig så märkligt och allt Quinn fått reda på som borde vara väldigt besvärligt för Dexter.

Nu var ju inte allt pest och skit rakt igenom.. För jag gillar denna säsong fast den inte levde upp till mina förhoppningar.Det fanns en hel del positiva inslag, med Peter Weller som gör en riktigt ruskig roll som sliskig korrupt snut i hawaii skjorta. Tyvärr fick han inte det avslut han var värd anser jag. Sedan Julia Stiles som gjorde rollen som ett överlevande offer ute efter hämnd riktigt välgjord. Dock lika där så fick även hon ett snöpligt avslut som gjorde hennes karaktär väldigt onödig.

Säsongens överaskning var utan tvekan Jennifer Carpenter(Dexters syster) som i denna säsong var riktigt riktigt bra. I föregående säsonger har jag stört mig väldigt mycket på henne, hur hon väljer mellan att skrika eller viska.
Nu har vi verkligen fått sett vad hon går för, så hoppas hon kan fortsätta i detta spår även nästa säsong.

Så nu håller vi tummarna att till nästa säsong dem ger oss ett namn värdigt John Lithgow och en djupare utveckling i dexter själv!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0